Thursday, April 1, 2010

Rod mysteries, continued

I det här inlägget handlar det lite om var man kan placera ringarna och hur ett handtag limmas, formas samt själva monteringen av det tillsammans med rullfästet på klingan.

Ringplacering


För att veta var ringarna borde placeras längs klingan så gjorde jag ett statiskt test och lite provkastning. Då visade det sig att de ringar som jag skaffat var för få för ut det mesta av spöt och utan att riskera att klingan blir över samt felbelastad, så det blev att skaffa några extra ringar för att placera i toppen. Efter en del testande fick jag linkurvan rätt och hygglig kastförmåga.



Forma ett handtag


Om man utgår från lösa ringar till sitt handtag så måste de först limmas ihop till den längd man vill ha. Jag brukar använda ett starkt fukttåligt snickarlim till det. Jag använder också 2-komponents lim vid de tillfällen då ringarna placeras direkt på klingan eller till buttar eller andra detaljer som ska utsättas för hög belastning och tryck. Monteringen löser jag på så sätt att jag helt enkelt tar en gängad metalstav som passar till hålen på ringarna och sätter dem i press med hjälp av brickor och vingmuttrar.
Det finns lite olika sätt att forma ett handtag. Man kan göra detta för hand i en sliplåda men det tar mycket tid och tålamod. Därför har har gjort en svarv med hjälp av en borrmaskin och ett mothåll som jag kan fästa i en bänk.

På bilden sitter ett handtag till ett flugspö som har centrerats och slipats jämt med sandpapper i olika grovlekar. Sen formas handtaget till den form som jag vill ha, finputsats och därefter är det redo att fräsas ur samt limmas fast på klingan tillsammans med rullfästet.
För att få handtaget att passa till klingan så måste det passas in på den plats där det sen ska limmas. Det kan man göra på lite olika sätt men jag har även här tagit hjälp av elektricitet för att få det effektivt. Jag har gjort en rasp utav en gammal klinga med pålimmad grov smärgelduk och gjort ett fäste som passar i borrmaskinen. Sen borrar jag ur rätt dimension på handtagets hål så det passar till klingan.


Handtag och rullfäste på plats




På bilden är handtag, butt och rullfäste färdigt att limmas fast. För att rullfästet ska passa på klingan så har jag byggt upp distanser utav maskeringstejp. Tillsammans med 2-komponents limmet kommer det att bli en stark ihopsättning och kommer att tåla fukt. Maskeringstejpen på alla olika delar är till för att slippa lim överallt när delarna skjuts på plats. Dock är det bra att ha T-spriten och trasor nära till hands om ändå olyckan är framme. När allt är klart är det bara och blanda limmet väl, lägga på ordentligt och passa in alla detaljer.


När väl limmet har härdat så finns det tyvärr ingen väg tillbaka utan är det något som blivit fel så är det bara att gilla läget. Epoxy är ett mycket kraftfullt lim.
Till nästa gång!
Pirate-fishing

No comments:

Post a Comment