Monday, April 5, 2010

Rod mysteries, continued 2


Nu när handtag och rullfästet är på plats är grovarbetet avslutat och det är dags för finliret. Nu ska spöringarna lindas fast på klingan med hjälp av tråd och därefter lackas. Så även om man kan se slutet på sitt spöprojekt så är det en del kvar att stå i innan det gör sin jungfruresa till vattnet.

Spölindning



Det finns mycket att säga om detta ämnet men det viktigaste jag lärt mig är: TÅLAMOD
!!
Och lite tråd och verktyg är också bra att ha. Här ser du några av dem som jag brukar använda och som passar mitt sätt att arbeta. Spötråd från Gudebrod:

Diverse saxar, rakblad,pennor och borstar:

Och verktyg att linda och justera med:



Det är pilligt att få tråden rätt och snyggt på klingan. Det tar ett tag att lära sig de olika teknikerna för att få effektivitet och någorlunda fart på jobbet. Men med lite träning och tålamod så brukar man få in allt på rätt plats.


På bilden nedan syns en lindning som är helt okej och som får godkänt. Även om lindning är lite kort mot rullfoten så är det medvetet gjort för att få en så lätt lindning som möjligt när klingan väl lackats och spöt är redo för fiske. När lacken har härdat och skyddar lindningen så kommer ringen att hållas fast och fixa det mesta som den kan tänkas utsättas för i en fiskesituation.
De smala silverlindningarna på sidan kallas trimbands. På svenska blir det väl typ dekorlindning. Det har ingen praktisk betydelse men ger lite karaktär och bling-bling effekt om man tycker om sånt. Det finns mycket utvecklade tekniker för dekorlindningar och man kan göra rätt häftiga saker om man är skicklig. Jag är inte så haj på det men kan väl knåpa ihop en enkel dekor om det kniper. På nedersta bilden håller jag på att färdigställa en sk. buttwrap. Denna lindning har ett ganska enkelt mönster med få färger, i form av en diamant som jag tyckte att det skulle passa till det här spöt.



Vill du lära dig hur tekniken för att linda spön går till så finns det många bra filmer på youtube.com som visar hur du kan göra. Det finns också forum för spöbyggare där man kan få många bra tips. rodbuildingforum.com är en av dem.

Go for the big ones!
Pirate-fishing

No comments:

Post a Comment