Wednesday, April 7, 2010

Rod mysteries, continued 3




Så var det dags att avsluta hela spöbygget genom att lacka alla lindningar. Det kan vara lite knepigt att lacka ett spö om man inte gjort det förut men allteftersom så blir man snart varm i kläderna och det går som en dans. Det är en skön känsla när man lägger sista handen på sitt arbete och kan betrakta sitt verk. Snart ska det få bekänna färg, när den stora fisken förhoppningsvis fastnar på kroken.

Ett enkelt lindning och lackningsställ

Innan avsnittet med lackning så ska jag bara passa på och visa ett enkelt sätt att göra ett bra hjälpmedel vid bindning och lackning.


Bindstället på bilden är bara i princip två plankbitar som jag satt ihop och sågat ett V i den ena ändan. För att få stället att sitta fast har jag några små skruvtvingar som jag skruvar fast det i bordet med. Jag har också försett stället med små hjul som gör att klingan rullar lite lättare men det går också att bara klä ursågningen med filt. För att klingan ska ligga still har jag tagit små runda resårband som jag låser över klingan med lagom tryck. Det är en enkel konstruktion men fungerar alldeles utmärkt.

Lackning


Det är 2-komponent lack som används idag när man ska lacka lindningar till spön. De finns i en mängd olika märken och olika viskositet. Här ett från pacific bay.



Men det finns många andra på marknaden ex. Flexcoat, U-40, Treadmaster. De flesta 2- komponents lacker är någorlunda likartade och ger samma resultat i slutändan om man bara följer de anvisningar som finns för respektive produkt.
Men och det är ett stort MEN.... 2-komponent eller epoxylack som de vanligtvis kallas är ingen lätt lack handskas med. Det krävs en hel del erfarenhet att få lacken solid och bra utan blåsbildning. Den är bökig att applicera och man har ofta ont om tid när skälva lackningen utförs genom att epoxylack tjocknar fort och blir då omöjlig att jobba med. Att blanda 2- komponents lack kan också vara lite knepigt i början innan man lärt sig hur den fungerar. Det är viktigt att blanda noggrant och att försöka hålla proportionerna på härdare och lack så lika som möjligt. Blir det fel i fördelningen av härdare och lack så blir antingen lacken mjuk och härdar aldrig riktigt eller så kan den bli för hård och inte ha rätt flexibilitet. Något du märker först efter att du använt spöt ett tag. Härdar aldrig lacken ordentligt så kan det gå att rädda det genom att lägga ny lack ovanpå som härdar rätt. Men det måste göras ganska snart så att den nya lacken fäster på den gamla ordentligt.
Varför används exopylack då kan man ju fråga sig? Jo, av den enkla anledningen att när den väl härdat på lindningen så är den mycket stark och står emot det mesta som ett spö kan tänkas utsättas för. Den håller ofta också hela spöt livslängd och behöver inget underhåll.
Just lacken på bilden från Pac bay har en viskositet som gör att man bara behöver lägga ett lager och det är tidsbesparande. Men det går naturligtvis bra att även använda en mera tunnflytande (lite formula) lack och lägga flera lager. Har man inte en lackmaskin så är detta alternativ att föredra då risken att lacken rinner och inte blir jämn blir mindre då.
Det finns en hel del bra tips hur man handskas 2-komponets lack hos flexcoat.com.

Jag har konstruerat en enkel lackmaskin en från en motor som används till discolampor och som jag skapat en utväxling som ger mig 6 respektive 12 varv per minut. Det är en fördel med ett varvtal som är lite högre så jag hinner med att lacka lindningarna någorlunda effektivt och slipper blanda mer lack än nödvändigt. Jag brukar köra på frihand, det fungerar bra bara man har nått att luta handen mot, bra ljus och god syn så brukar det bli ett hyggligt resultat. En förstoringslampa är ett gott hjälpmedel vid båda lindning och lackning. Speciellt när man börjar se lite sämre som många gör när de (jag) blir lite äldre.
Jag brukar lacka så många lindningar jag hinner med innan lacken inte går att arbeta med längre Det rör sig om ca en halvtimme och hur många lindningar det blir varje gång beror lite på hur stora de är och ofta vilket humör jag är på. De minsta lindningarna tycker jag är värst då det är ett tålamodskrävande pillarbete. Men efter lacken är pålagd och jag är nöjd får lackmaskinen gå på tills lacken har härdat i ytan. Det tar ungefär 2 timmar men skiljer sig lite åt beroende på temperatur och vilket märke av epoxy det handlar om. Därefter måste lacken få möjlighet att härda igenom innan man kan börja fiska med sitt spö. Det kan ta från några dagar till en kanske en vecka om lacken har lagts i tjocka lager på grövre klingor.
Jag avslutar detta inlägg med två avslutande bilder på en lackning av en flugklinga. Tyvärr så har jag inga bilder i nuläget av det färdiga jiggspöt som det handlat om i de tidigare inläggen. Jag ska försöka få några bilder av det i ett senare inlägg.


Och en närbild på en lackad lindning som blev helt ok, tom för någon som är så kräsen som jag.





Ok, det var allt för denna gången. Vill du ha råd eller har frågor kring det här med att bygga spön så mejla mig gärna, så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan. Skulle du vilja få ett spö byggt, som har speciella krav eller specifikationer, så hör av dig så ska vi se vad som är möjligt.







Go for the.......



Pirate-fishing




No comments:

Post a Comment